Zij maakten werk van hun passieJob à la carte

— ISABELLE CHEYNS, NINA, september 2022FOTO’S JORIS CASAER

Elke dag je hart volgen en doen wat je graag doet, dat klinkt toch geweldig. Geweldig onmogelijk? Niet als je het verhaal van Joris, Valérie en Chris leest.

Joris organiseert reizen aan boord van vrachtschepen.

'NIETS DAN STILTE, RUIMTE EN TIJD'

Joris Van Bree (50) startte in 2019 met CptnZeppos, een reisbureau waarmee je als passagier kan meereizen aan boord van vrachtschepen. Door de coronacrisis zijn de reizen voorlopig nog even beperkt binnen Europa. Vanaf 2023 kan je weer naar verre oorden. In afwachting daarvan is de ideale rondreis die van Antwerpen naar Finland. Maar je kan bijvoorbeeld ook vanuit Rotterdam meevaren naar de Canarische eilanden. Allemaal het gevolg van de fascinatie die Joris als kind had voor zeilschepen.

Joris: “Terwijl mijn zus en ik in Nieuwpoort naar de schepen keken, zei mijn vader altijd dat we er eentje mochten uitkiezen. Dat hij dan de boot voor ons zou kopen, op voorwaarde dat we overeen kwamen. Op vakantie in Zuid-Frankrijk snorkelde ik uren aan een stuk. Toen ik met een spaaractie van de Choco Askoeken een rondvaart met de Flandria won, keek ik daar heel erg naar uit. Maar de dag zelf was ik zo ziek dat ik verstek moest geven. Het oprichten van CptnZeppos is misschien wel de ultieme wraak op die gemiste rondvaart. (lacht)”

“Na jaren als orderbegeleider in de drukkerij wereld werd het tijd voor iets anders. Ik dacht terug aan het moment dat in de Antwerpse haven een Filipijnse matroos aan boord van een vrachtschip naar me zwaaide en vroeg me af hoe het leven aan boord van zo’n schip eruit zou zien. Na een bezoek aan het Red Star Line Museum heb ik beslist om van Antwerpen naar New York mee te reizen met een cargoschip. In augustus 2018 ging ik aan boord van The Atlantic Sun en was ik de volgende 14 dagen op zee. Mijn eigen kajuit, drie keer per dag eten en verder niets dan stilte, ruimte en tijd. Na zes dagen tussen de lucht en de zee voel je je nederig en klein. Het voelde als toegang tot de laatste onbekende wereld. Ik wilde niet meer van boord. Je reist traag, kan ver voor je uitkijken... Midden op de Atlantische Oceaan bedacht ik hoe leuk het zou zijn om andere mensen dit ook te laten beleven. Zo ontstond CptnZeppos.”

“Aan boord had ik veel met iedereen gepraat, terug in de bewoonde wereld was dat anders. In New York heb ik met misschien vijf mensen écht gebabbeld. Terwijl je toch zou denken dat het omgekeerde het geval zou zijn. Ik logeerde in The Jane Hotel uit 1908 waar destijds reizigers van The Titanic zijn opgevangen. Eenmaal thuis ben ik als een gek de mogelijkheden beginnen onderzoeken om iets rond dat type reizen te doen. Ik hoorde nergens bij met mijn initiatief, noch bij de maritieme wereld, noch bij de reiswereld. De VVR beroepsvereniging deelde me onder bij luxecruises. In 2018 won ik de ondernemerswedstrijd de Bertjes als innovatieve startersonderneming. In april 2019 stapte Ward Hulselmans (beroepsjournalist en scenarist van successeries als Heterdaad, Stille Waters, Witse en Salamander, red.) als eerste passagier mee aan boord. Sindsdien is hij helemaal gewonnen voor deze manier van duurzaam reizen en de best denkbare CptnZeppos-ambassadeur. Ik post content op social media maar maak verder eigenlijk geen reclame. Passagiers die wildenthousiast terugkeren, trekken mee aan de kar en dat maakt het hele avontuur natuurlijk extra leuk.”

INFO

Alle info vind je op cptnzeppos.com. De starters-reizen vertrekken op vrijdagavond. Richtprijs: reken vanaf 100 euro per dag per persoon.

joris vanbree standing in front of a cargo ship with a cap from CtpnZeppos

“In vergelijking met de natuur is de mens maar heel klein”

— Ward Hulselmans, EX-JOURNALIST EN SCENARIST

“Aan boord heb ik nog nooit echt schrik had, maar het kan soms wel spannend worden. Ik heb zo ooit eens op een schip gezeten in de golf van Biskaje waar de zee ongelofelijk onrustig was en het schip onwaarschijnlijke hellingen maakte. Ik dacht toen echt dat de containers van het schip zouden rollen en allemaal in de zee zouden verdwijnen. In mijn kajuit vloog alles uit de kasten en lag ik de hele nacht in mijn bed heen en weer te rollen. Pas dan besef je dat een schip van 300 m, wat voor ons behoorlijk impressionant is, voor de natuur eigenlijk niets betekent. Zo’n schip staat voor ons garant voor veiligheid, maar eenmaal op zee is dat eigenlijk een lachertje.

Hier wordt een dag voor een groot deel bepaald door de mensen rondom ons. Aan boord is de dag nog helemaal van jou. Je deelt de dag enkel met de zee, de lucht en de bemanning.

Ik wacht nu al zo’n twee jaar om de reis over het Panamakanaal te doen want ook het passagiersvervoer op de vrachtschepen heeft de hele coronacrisis natuurlijk stilgelegen. Sinds maart 2020 kregen passagiers geen toegang meer tot de vrachtschepen. Stilletjes aan begint het nu weer op te starten, maar gedurende de hele crisis zijn er verschillende bemanningen geweest die maandenlang niet meer van boord mochten of konden: hun thuis aan wal leek een verafgelegen fata morgana. Een hel voor velen onder hen aangezien zij vaak een heel sterke band hebben met hun familie. Heel wat sterker dan de banden die wij soms onderhouden met familie. Een stil drama dat hier nooit de kranten heeft gehaald.

Echt reizen naar pakweg een ander continent, ongeacht of dat nu per vliegtuig of per vrachtschip gebeurt, en een diepe ervaring beleven, verandert je als mens. Als je dan opnieuw in de dagelijkse ratrace terecht komt en geconfronteerd wordt met de basis van onze beschaving, kan dat soms wel eens moeilijkheden opleveren, maar reizen en de wake-up call die erbij hoort vind ik enkel maar positief. Een beetje minder kan soms ook wel. Het moeilijkste zit ‘m natuurlijk in het feit om je daar bewust van te blijven.”, zo sluit Ward af.

BedrijfsinformatieOpgericht: april 2019Lid van: VVRTelefoon: +32 478 57 21 74E-mail: info@cptnzeppos.comWebsite: https://cptnzeppos.com

KLAAR OM JE AVONTUUR TE STARTEN?

Welkomaan boord.

Je verhaal begint met ons te vertellen op welke zee of oceaan je tijd wil spenderen en wanneer je jouw avontuur wil starten.

CONTACTEER ONS